...av grønne fingre og Lerumske lidenskaper



lørdag 4. juni 2011

Skitten kropp, ren glede?

Jeg fatter ikke at folk med vanlige arbeidstider klarer å holde hagen sin fin! Selv har jeg jobbet veldig mye i det siste, og dessuten kan jeg skylde litt på været: det har blåst uvanlig mye, og nettene er kjølige.  Resultatet er at jeg ikke har klipt den ørlille plenen min en eneste gang før i går, og at kjøkkenhageprosjektene sto på glassverandaen jeg bruker som drivhus. Det har de ikke vondt av, har jeg tenkt, særlig fordi jeg lar et stort vindu stå åpent så de får en smak av 8-10 grader om natta.

Men så var det ingen vei utenom. Egentlig ville jeg starte med å klippe gress, men fordi min bensindrevne kantklipper bråker så veldig syntes jeg ikke at Kristi Himmelfart var rette dagen likevel. Men her er plenty annet som haster, det første jeg gjorde var å få jordbærplantene på plass- til venstre ved rabarbraen.

Jordbærene har startet blomstringen i eksil innendørs, de store pottene fungerte bra så lenge man passer på at det er skikkelige hull i bunnen slik at vannet ikke samler seg. To Coronas og to Senga Sengana skal testes, begge kjøpt i EU.


Jeg sådde noen sukkererter også i drivhuset, nå er de kraftige og ca 10 cm høye. De ble plantet mellom solsikkene ved utestua, jeg tenker at de kanskje kan bruke dem som "klatrestativ" etterhvert. Noen ble sådd på friland ved husveggen der Hortensiaen står, de er ikke så livlige - trolig litt for lite sol og varme til nå.


Den vesle kjøkkenhagen er spadd opp, og jeg har tilsatt noe mer hagejord. Rabarbraen i hjørnet er vakker, med helt gjennomrøde stilker som allerede er prøvesmakt i en herlig liten dessert for to *(oppskrift nedenunder) Nå har jeg satt to gresskarplanter og to artisjokkplanter ved siden av den, i bakkant av bedet. Jeg vet at gresskar trenger mye næringsrik jord og vann, mens artisjokken liker mer sandete forhold. Prøvde å tilfredsstille begge ved å blande sand og litt singel under artisjokkene.

Ruccolaen fra i fjor har overvintret! Den danner nå en tett kanting, jeg har faktisk spadd opp noen av plantene fordi den rett og slett blir litt for voldsom. Smaken er svært sterk, så den må brukes med omhu i salater. Det er lett å skjønne at vi her i nord kaller den sennepskål. Nå skal den få stå til litt beskyttelse mot en ny rand der jeg har sådd reddiker og plukksalat. Det er kanskje litt lite sol der, for tujahelvetet skygger ganske mye. Men jeg har i alle fall beskyttet mot ugressvekst undenfra, la våte aviser og litt sand under den nye jorden før jeg sådde. (se eget innlegg hvis du også er lat og hater luking)


Det ble for mange gresskarplanter.
Som nødløsing flerra
jeg opp en sekk hagejord
og satte tre planter i den. Jeg laget hull
i bunnen slik at plantene ikke drukner.
Steviaen er blitt et lite tre siden den overvintret i kjelleren, og det er spennende å se hva som skjer med den nå. Det virker som om det er lett å få stiklinger til å danne røtter, og det er morsomt siden mange vil ha avleggere av denne fine matplanten. (Se tidligere blogginnlegg her for mer info)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar