...av grønne fingre og Lerumske lidenskaper



lørdag 4. juni 2011

Forplantningslære for dummies

Fruktbarhet handler om bier og blomster. Det vet jo enhver seksåring.
Noe annet de fleste som kan lese vet, er at man alltid må lese - den lille skriften

Det gjelder jo i alle livets sammenhenger - og jeg burde selvsagt også husket det da jeg kjøpte en kiwi-plante.




Som ekte odelsjente av frukt/bærdyrkere vet jeg jo at mange arters bestøvning er avhengig av at man har hann- og hunnplanter. Men her er jeg, med en håndsmuglet Actinidia arguta "Ken´s Red" - som på tross av navnet er en hunnplante!


Kiwi er en klatreglad plante, omtrent som klematis. Den har fått plass inntil denne lune steinmuren, men der får den nok ikke sol før utpå dagen. Vel, det hjelper jo ikke uansett så lenge jeg ikke får tak i en partner til denne stakkars single "damen".
Den liker næringsrik jord og skal holdes fuktig. Den gir frukt 1-3 år etter utplanting. På etiketten står det tydelig at den tåler -25 grader, da ble jeg så begeistret at jeg selvsagt overså det viktigste: "Skal bestøves av en hannplante".
Da er det vel bare å starte jakten på en slik...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar