...av grønne fingre og Lerumske lidenskaper



lørdag 24. juli 2010

Sjeldne fra sjefen

Min sjef Anne er pasjonert hage-elsker, og en ettermiddag kom hun med gavepose :)

Hun har selv dyrket frem disse, som jeg forsto er spesielle:

Stjernetjæreblomst (Lychnis Arkwrightii) kalles også Vesuvius - og minner meg veldig om de rosa tjæreblomstene mormor advarte mot da jeg var liten. Man fikk et klissete, stinkende stoff på hendene og (Gud forby) i håret.

Da var det rett i sinkbaljen på tunet hjemme på Lerumgården.


Hvit Purpursolhatt (Echinaecea Purpura Alba) er en selvmotsigelse. Det blir spennende å se hva denne lille saken blir når den blir stor. Foreløbig lar jeg dem stå i potter, for jeg planlegger et staudebed under det japanske kirsbærtreet, mellom pionene. Der tenker jeg å lage et kupert lite landskap med steiner, keramikk-krukker (japp, noen hjemmelagede - angrer nå på at jeg kasta de stygge tingene jeg laget i verkstedet)

Det er denne planten alle tar dråper av fordi de tror den virker mot forkjølelse og influensa. Bare tull.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar