...av grønne fingre og Lerumske lidenskaper



lørdag 24. juli 2010

Det herlige forbudte grønne stoffet :)

Jeg har dyrket denne planten en sommer før, i Hallingdal. Selvsagt fant jeg info på nett, og strevde fælt for å skaffe en stikling. Den vokste kjempefint uten særlig stell, og da jeg etter noen prøvesmakinger innså at det var en særdeles kraftig vekst jeg hadde fått frem, skjønte jeg at dette kunne revolusjonere min hverdag og løse noen helseproblemer...


Nei, det var ikke denne...kødda :)


                                                      Men denne!

Stevia Rebaudania er mye dyrket i østen, fordi den gir et søtningsstoff 300 ganger sterkere enn sukker - men uten kalorier og uten negativ innvirkning på insulinbalansen. Den kan derfor fint brukes av diabetikere - og folk på no-carb dietter :)

Planten er lovlig å dyrke til eget bruk, men ikke godkjent for masseproduksjon i Europa/USA. Noen sier dette er på grunn av sterk lobbyvirksomhet fra den tradisjonelle sukkerindustrien.

Jeg kjøpte 5 stykker da jeg kom over den på et svensk hagesenter. De får nå litt ulike vekstvilkår, bare for å teste hva den liker best. En i kjøkkenvinduskarmen, to i et rikt gjødsla ute-potte, en plantet på friland (må inn om vinteren) - og en skal jeg gi bort.

Blir de veldig frodige, skal jeg eksperimentere med å lage marmelader av stevia + frukt/bær. Et helt nytt Lerumsk syltetøykonsept!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar