...av grønne fingre og Lerumske lidenskaper



lørdag 24. juli 2010

Hage-Harrytur til Strømstad

For å si det først: Det er mulig jeg har forbrutt meg, men jeg tror det er lov å kjøpe planter i Sverige. Hvis ikke, må jeg bare si: La vær!
Alt du går glipp av er massevis av spennende sorter til veldig lave priser...

Det er egentlig for sent på året hvis jeg skal tenke mat-auk. Men spiselige planter er en favoritt, så i tillegg til rar "banan-chili", dverg-rabarbra og to drueplanter plukka jeg med meg noen skikkelige go´biter:

Kardemomme   Wasabi   Hvitløkfiol  Pandanus

Skal legge ut detaljbilder etterhvert. Kanskje.

Kardemommeplanten (Elettaria cardamomum) har jeg aldri sett i salg før.  Den er opprinnelig en diger busk på opptil 5 meter, som vokser i monsunområder som syd i India.  Det er er frøene som males til det krydderet de fleste kjenner.
Man kan bruke unge blader i salat. Jeg smakte på et, men den smaker ikke så godt som den lukter. Skal likevel være god i supper og wok-retter.

Men duften! Bare den lille stakkaren jeg kjøpte (ca 15 cm høy) dufter så deilig at jeg kan kjenne streif av det inn gjennom kjøkkenvinduet noen ganger.

Den skal stå lyst, men er ikke glad i brennende sol. Den tåler lett tørke, og må i hus før nattetemperaturene synker under 5 grader.


Wasabia Japonica har store runde blader, men det er røttene man maler når man skal lage den grønne massen de fleste kjenner fra sushi-restauranter. Jeg har tenkt å la den stå til sent i høst, så får vi se hvor mye røtter den lille stakkaren utvikler. Bladene smaker helt klart wasabi, men likevel mildt. De er nok helt supre om man forveller dem og så lager sushi ved å rulle strimler av dem rundt fisk eller kamskjell!  Skal prøves.

Tulbaghia Violcea døper jeg Hvitløkfiol :)  Den får rosa blomster mellom sine tynne, stive hvitløkduftende blader. Det er en sørafrikansk løkplante, som er 100% spiselig. Blomster og blader er bra i salat, og den sies å holde skadedyr borte fra hagen. Ja, kanskje vampyrer også...selv om hvitløkduften er søtlig og svak.

Pandanus Amaryllifolius er en palmetype som kan bli 1,5 meter høy. Bladene er intenst grønne. Den brukes mye som smaksforsterker og skal være spesielt god i jasminris, - som den klassiske thai-retten Pandankylling. Da viker man bladene rundt kyllingen og frityrsteker den.
Bladene er gode i kokosdrinker også, sies det, og i wok. Skal prøves!

*

Jeg vet ikke hvor langt ut på høsten disse plantene tåler norsk klima, men har betsemt at jeg skal være tidlig ute. Et rom i huset blir lite brukt, den lyse og fine glassverandaen. Der skal det bli "gartneri" :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar