...av grønne fingre og Lerumske lidenskaper



lørdag 22. januar 2011

Nytt år, nye skippertak

Selvsagt hadde jeg tenkt å blogge utover sensommer og høst, en av de fineste tidene i hagen. Men nei. Jeg noterte litt i en helt analog hage-dagbok, tok noen fantastiske bilder av solsikkene mine i ulike stadier av dødsprosessen - og dett var dett.

Nå har jeg begynt å tenke på alt det spennende jeg skal prøve ut kommende vår. Jeg besøkte Vaxtriket i Strømstad, hadde håpet de hadde frøtilbudet på stell. Men nei. Ikke før april starter salget hos de vanlige hagesentere/butikker. Siden jeg måtte vente litt på min sjåfør, gikk jeg likevel gjennom hele frø-reolen. Og YESS - et funn!




RAMSLØK er en gammel skandinavisk krydderplante, den vokser stort sett i strandkanter lamgs mildere strøk av kysten vår.

Den må faktisk sås akkurat nå,  januar! Frøene skal nemlig ha en kuldeperiode på noen uker etter at de har fått ligge grunt i lett jord i stuetemperatur et par uker. På pakka står det at de da skal ha 4-6 uker et sted med temperatur mellom -4 og +4 grader. Det skulle gå bra i det kaldeste rommet i kjelleren min. Og så er de klar til å settes i egne potter slik 20. mars, for så å få vokse videre i det lille "drivhuset" jeg denne våren skal innrede bygge på glasseverandaen vi aldri bruker. Da kan plantene settes ut på et fuktig, gjerne ikke altfor lyst sted i hagen. Det blir perfekt i bakhagen, - jeg tenker akkurat ved nedløpet fra takrennene der jorden ofte er fuktig.

Jeg er altså veldig tent på å dyrke spiselige vekster i min lille hage. Prydelige blomster er OK, men jeg liker det litt røft og vilt og frodig.
Bladene av ramsløk kan brukes som gressløk, den smaker svakt av hvitløk. Røttene er kraftige på smak, mye mer sammensatt og spennende enn vanlig (hvit)løk. De er supre å sylte eller lage hermetisk puree av. Gurglevann av ramsløk virker på halsbetennelser, og det skulle ikke meg forundre om den også er fin i min tradisjonelle salve av groblad, einer, pepper etc. (hemmelig oppskrift, kurerer alle såre og sprukne lepper)

Årest første hage-jobb er gjort, nå er disse sådd. (Jeg sparte halvparten av frøene for frilandssåing til høsten. )

Og nå skal jeg lage et innlegg om alt jeg forsømte å blogge om i fjor...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar