...av grønne fingre og Lerumske lidenskaper



lørdag 5. juni 2010

Hage = Mat

Jeg er født på en husmannsplass, og alt vi dyrket var spiselig.
Ingen brukte kostbar tid og gjødsel til noe man ikke kunne bruke.
Min kjære farmor hadde ringblomster (gode i salat) og gule klatreroser (deilig i saft og geléer) som pryd og stolthet, ved siden av natt-og-dag (vanndrivende te) og lavendel.

I min nye hage vil jeg også ha det slik. Jeg flyttet fra en stooooor hage som jeg ikke orket med, bortsett fra noen få kvadrat med plukksalat, ruccola, alle tenkelige urter, sukkererter, hagejordbær - moreller, rips, bjørnebær, ville blåbær - og et mislykket forsøk på maisdyrking.

Nå har jeg plantet to busker hageblåbær, og to små morell/kirsbærtre som nevnt i tidligere innlegg. Slik ser de ut pr. 5. juni:
Og så har jeg plantet solsikkefrø mellom tujaene (urk! hater tuja!) og skal plante sukkererter snart. Det er mulig, men ikke sannsynlig, at jeg opparbeider jorda mellom trærne og kjøper noen sqash, melon, gresskar, agurk eller andre spiselige vekster. Jeg skal tross alt ikke på ferie i hele sommer, så jeg har tid til å vanne og gjødsle og stelle og styre.

Ellers skal jeg binde opp de unge bærtrærne, slik faren min har lært meg. Men det blir nok et annet innlegg, når jeg gidder...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar